Isnin, 21 Februari 2011

"BUMI HIJAU"



Bumi Hijau”. Sering kali kita dengar, kita lihat dan kita baca sama ada risalah, majalah, papan iklan, media elektronik serta lain-lain medium media yang sering mendendangkan pernyataan yang mengandungi slogan emas tersebut. Tapi adakah kita mengamalkan apa yang kita dengar, baca atau lihat tersebut? Jika penulis ingin mentafsirkan dengan setepatnya maksud slogan tersebut mungkin ia akan menggunakan lebih dari sepuluh helaian muka surat agar penyampaian tercapai. Tapi sebaiknya kita rumuskan slogan tersebut dengan mengimplemenkan kepada perbuatan sejajar dengan maksud slogan tersebut. Secara ringkasnya boleh dirumuskan sebagai memelihara, memulihkan, menjaga dan apa-apa perbuatan yang mendorong kepada membentuk kawasan yang mempunyai kehijauan flora.

Baru-baru ini iaitu pada 18 Februari 2011, KMCS telah menjalankan aktiviti bergotong-royong mengemas laluan guna sama pejabat. Aktiviti ini melibatkan semua anggota kerja KMCS yang dijalankan pada jam 4.00 petang.

Pelbagai jenis flora ditanam sekitar laluan guna sama seperti “bird nest”, orkid serta pokok pudina. Selain itu juga, terdapat tanaman lain seperti pokok cili, pandan dan lain-lain. Manalah tahu sekiranya bercambah dan mendatangkan hasil!! Tetapi tujuan sebenar aktiviti ini dijalankan adalah untuk menceriakan lagi sekitar laluan guna sama tersebut selain menyahut slogan emas “BUMI HIJAU”. Harapan kami agar aktiviti ini merupakan satu permulaan kepada setiap langkah yang akan datang dalam menceriakan pejabat KMCS.

“Senyum Terukir, Sapanya Ramah,

Bersimpuh Malu Di Hujung Taman,

Jika berbudi kepada tanah,

Kelak untung masa hadapan”




Tiada ulasan:

Catat Ulasan