Rabu, 25 Julai 2012

DENGAN SIAPA SAYA WAJIB BERHIJAB DAN HARAM BERSALAM?



Berjabat salam sambil menitipkan perkataan ‘Assalamualaikum’ memang sudah menjadi amalan biasa bagi kita yang beragama Islam. Bahkan bersalaman itu pun memang antara sunnah junjungan besar Rasulullah SAW. Tapi, bukan semua orang kita boleh bersalam terutamanya yang berlainan jantina dan bukan mahram kita. Walaupun, dia jauh lebih tua daripada kita sekalipun namun, ia bukan menjadi passport untuk kita melakukan sesuka hati mengikut apa yang kita rasa.

Saya pun kadang-kadang mempunyai dilema yang sama terutamanya semasa pagi raya. Biasalah kan bermaaf-maafan di pagi raya. Tapi, masalahnya dengan siapa yang boleh bersalam dan dengan siapa yang tidak? Maklumlah masa raya saudara mara memang ramai. Jadi, saya membuat keputusan tidak bersalam dengan sesiapa yang berlawanan jantina melainkan orang-orang yang saya yakin memang saya boleh berjabat salam dengannya. Mungkin itu jalan yang lebih selamat.

Mungkin anda pun mungkin menghadapi masalah yang sama bukan? Jika saudara yang dekat-dekat tu mungkin la kita tahu sama ada boleh salam ataupun tidak. Tapi, agak susah pulak bila melibatkan saudara mara yang jauh.

Bagi permasalahan aurat pulak saya rasa kaum wanita perlu member penekanan yang lebih memandangkan aurat perempuan lebih sukar untuk dijaga berbanding lelaki. Tapi, formulanya simple sahaja. Bila dah tak boleh salam tu silalah jaga aurat kita sekali sebab dikira bukan mahram.

Jadi, saya hendak berkongsi satu info grafik yang berkaitan dengan masalah ini yang saya dapat daripada Facebook. Tak ingat pulak saya ambil dari sumber mana. Apa pun kredit kepada hamba Allah daripada MFR Studio yang sangat kreatif dan berusaha sedaya upaya untuk menghasilkan info grafik yang bermanfaat ni.

Sesiapa yang pernah tengok boleh menjadi peringatan dan bagi siapa yang belum tahu boleh jadikan panduan.

http://myfitri.com/santapan-rohani/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan