Jumaat, 30 Disember 2011

HKK 2012 KIAN TERASA… Seramik Oh Seramik



Walaupun tarikh hari masih lagi samar-samar, namun warga kerja KMCS terutamanya Unit Rekaan telah memulakan aktiviti menghasilkan model untuk produk prototaip sempena HKK 2012. Cik Shila dan Puan Nawwar kita ni dah hampir dua minggu menyinsing lengan dan bertungkus lumus bermain tanah serta debu di Bengkel Seramik, IKN Rawang. 

Emm, kesempatan yang ada hari ini telah membawa saya untuk pergi melawat mereka di bengkel yang terletak tidak jauh dari pejabat KMCS. Wah, jika selama ini saya hanya tahu produk seramik dihasilkan menggunakan teknik lingkaran dan acuan sahaja, namun pada hari ini saya berkesempatan untuk meninjau dan mempelajari bagaimana menghasilkan model sebelum sesebuah acuan terbentuk. Nampak mudah, tapi sebenarnya sangat rumit dan remeh juga kerjanya.

 Sebanyak enam set  rekaan produk toiletteries  dan satu set bekas lilin  telah mendapat kelulusan daripada Bahagian Rekaan Ibu Pejabat. Sehingga hari ini, sebanyak 3 set model telah berjaya dihasilkan. Jadi, masih ada empat set lagi yang perlu disiapkan sebelum mereka melangkah ke proses yang seterusnya iaitu proses menghasilkan acuan. Jadi, jangan lupa untuk mengikuti kisah mereka lagi selepas ini, tunggu!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan