Rabu, 5 Januari 2011

LAWATAN Y.A.M TENGKU PUAN PAHANG

Tanggal 16 Disember 2011 yang lalu, Yang Teramat Mulia Tengku Puan Pahang, Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah binti Almarhum Sultan Mahmud Iskandar Al-Haj telah mencemar duli melawat bengkel usahawan kraf batik negeri Selangor iaitu syarikat Abas & Sal Batik bertempat di kampung Padang Balang, Gombak, Selangor. Turut hadir bersama ialah Pengerusi Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia, Yang Berbahagia Datuk Zakiah binti Ahmad, Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia, YBhg. Encik Mohd Kamil bin Mohd Ali, Pengarah Karyaneka Sdn. Bhd., Puan Zuridah, Pangarah Bahagian Usahawan Tn. Hj. Mohd Mokhtar bin Lop Ahmad, Timbalan Pengarah Kraftangan Malaysia Cawangan Selangor, Pn. Zailah binti Zaid, Encik Nor Azmi (Bahagian Usahwan Ibu Pejabat) dan Cik Noor Iza Kassim (Unit Usahawan PKKM Cawangan Selangor).


Rombongan Y.A.M Tengku Puan Pahang tiba di bengkel Abas & sal batik pada jam 10.30 pagi dan berangkat pulang pada jam 1.30 tengahari. Y.A.M Tengku Puan Pahang amat berminat untuk belajar menghasilkan batik dan hasil daripada lawatan ini telah memberikan idea serta pengalaman baru untuk dijadikan sebagai hobi masa lapangnya.


Y.A.M Tengku Puan Pahang juga telah mempelajari cara-cara untuk mendapatkan warna-warna batik yang cantik mengikut nisbah air yang betul serta berkongsi pandangan dan pendapat bersama Encik Abas, pengusaha batik berkenaan.


Kami dari Kraftangan Malaysia Cawangan Selangor amat berbangga dan gembira dengan lawatan tersebut kerana Y.A.M Tengku Puan Pahang merupakan puteri berjiwa rakyat dan peramah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan