Rabu, 23 Mac 2011

ORKID OH ORKID...




Bunga apa? Orkid la… Kenapa topik ini menjadi pilihan bagi artikel blog KMCS pada hari ini? Hendak tahu apa sebabnya, jom baca…


Baru-baru ini (22 Mac 2011), Encik Ghani bin Yusof, Penyelia Lanskap yang telah dilantik oleh pihak IKN telah datang berkunjung buat kali kedua ke KMCS kerana sebelum ini juga beliau telah datang ke sini bagi memberikan tips-tips penjagaan pokok orkid. Bukannya apa, pokok orkid adalah tanaman yang menjadi penyeri bangunan kami di sini. Jika sebelum ini ramai yang mengatakan orkid sukar dijaga, namun pada hakikatnya jika betul teknik dan penjagaannya pasti ia berbunga mekar dan cantik. Cantik macam kami semua di sini. Betul tak? Betul, betul, betul…!


Perkara yang penting dalam penjagaan orkid adalah pengetahuan berkenaan keperluan hidup tanaman ini. Jika rutin penjagaan dikekalkan dan kaedah penyelenggaraan yang betul dilakukan, orkid akan sentiasa berbunga dan hidup subur.


Puan Pengarah, Kak Odah, Fathul Muin dan Shahrul (A’a) tidak melepaskan peluang untuk mendengar penerangan panjang lebar daripada En. Ghani. Wah, nampaknya lepas ini mesti orkid yang ada di sini bertambah segar dan cantik, InsyaAllah. Harap-harap begitulah hendaknya. Kepada Fathul Muin, jangan lupa siram pokok orkid kesayangan KMCS tu ya… Kawan-kawan yang lain pula, janganlah mengharap pada Muin sahaja. Ringan-ringankanlah tangan kalian untuk membantu dia demi mengindahkan persekitaran di KMCS. KMCS BOLEH!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan