Jumaat, 22 April 2011

SAYYIDUL ISTIGHFAR


Dari kitab Shahih Al-Bukhari telah meriwayatkan dari Syaddad Bin Aus R.A berkata Rasulullah S.A.W bersabda :

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لّا إِلَهَ إِلَّا أَنْت، خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ،

وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتأَ،

عُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْت، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ

أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوءُ بِذَنْبِي فَاغْفِر لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ

الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ

Yang bermaksud :

”Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkau telah menciptakanku, aku adalah hambaMu dan aku ada dalam ketentuan takdirMu, aku berlindung kepadaMu daripada apa sahaja kejahatan yang telah aku lakukan, aku mengakui pelbagai nikmatMu terhadapku dan aku mengakui dosa-dosaku kepadaMu, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Engkau”.

Keterangan :

أَبُوءُ “Abu’u”, iaitu kembali yang bermaksud aku kembali kepadaMu dengan dua perkara; kejahatan yang telah aku perbuat dan nikmatMu yang telah Engkau berikan kepadaku. Aku adalah orang yang berdosa dan mempunyai banyak kesalahan, sementara Engkau pemilik keindahan dan kebajikan. Kerana Engkau telah menganugerahkan nikmat kepadaku, memuliakanku, menciptakanku dan memberikanku rezeki, maka sempurnakanlah kemuliaan dan penganugerahanMu dengan mengampuni dosa-dosaku.

Ibnu Taimiyyah (semoga Allah merahmatinya) berkata : “Orang yang beranjak menuju Allah itu berjalan dengan dua pandangan; pandangan kepada keagungan nikmat daripada Allah S.W.T dan pandangan terhadap kekurangan dirinya dan kelalaiannya.”


Dipetik dari kitab “Jagalah Allah….Allah Menjagamu…”

Dr. Aidh Bin Abdullah Ar-Qarni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan