Rabu, 1 Jun 2011

LOJI RAWATAN SISA PEMBUANGAN

Pada 27 Mei 2011 yang lalu , Pengarah Bahagian Teknikal ,Encik Kamaruzaman b. Idris bersama pegawai beliau iaitu Encik Mohd Hafiz b. Abdul Halim dan Encik Sarimon b. Abdullah telah turun padang ke Kraf Holding bagi memantau perkembangan kajian loji rawatan sisa pembuangan air batik.

Kami dari KMCS telah dijemput oleh Pengarah Bahagian Teknikal untuk turut bersama melihat proses loji rawatan sisa pembuangan air batik dan hasilnya. Sepanjang lawatan tersebut, penerangan terhadap sistem loji tersebut telah diterangkan oleh Pengarah dan Penolong Pengarah kepada kami. Lawatan ini adalah susulan daripada lawatan tapak ke usahawan batik Negeri Selangor yang menghadapi masalah ini. Banyak maklumat yang telah dikongsi bersama oleh Bahagian Teknikal tentang proses dan perjalanan loji rawatan sisa pembuangan air batik bermula dari awal sisa air batik diproses sehingga proses akhir sisa air batik tersebut menjadi putih jernih.

KMCS merakamkan jutaan terima kasih kepada Pengarah dan pegawai Bahagian Teknikal, Ibu Pejabat diatas kerjasama dan maklumat yang diberikan kepada kami disini. Semoga usaha dan kajian yang dijalankan oleh Bahagian teknikal ini dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh usahawan batik khususnya. .. Insya- Allah…. :)



Bucket yang dipasang untuk menapis lilin.


Tangki terakhir sisa air batik, hasilnya air menjadi jernih dan bersih



Hasil sisa air batik yang telah dirawat

Perbezaan diantara sisa air batik yang telah dirawat (penutup kuning) dan air paip (penutup biru)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan