Khamis, 18 September 2014

SEMINAR 'GOODS & SERVICES TAX' (GST)




GST oh GST... Alhamdulillah semalam (17 September 2014), dengan izin Allah KMCS dengan kerjasama Jabatan Kastam DiRaja Malaysia Negeri Selangor telah menganjurkan Seminar 'Goods & Services Tax' atau lebih dikenali dengan GST bertempat di Auditorium, Institut Kraf Negara, Rawang. Seminar ini telah dirasmikan oleh Puan Ruslah Khalid, Pengarah KMCS pada jam 9.30 pagi. 


Jabatan Kastam DiRaja Malaysia telah menghantar dua (2) orang pegawai sebagai panel penceramah iaitu Puan Nooramilia dan Puan Charan Kaur a/p Bishen Singh serta lima (5) orang anggota bagi mengendalikan urusan pendaftaran GST. Sebanyak 3 kaunter pendaftaran telah dibuka sejak dari jam 9.00 pagi sehingga 4.30 petang. 


Hampir 80 orang peserta yang terdiri daripada usahawan, anggota kerja dan beberapa wakil daripada syarikat swasta telah terlibat dalam seminar ini. Alhamdulillah, para peserta nampak sungguh teruja dan banyak mengutarakan soalan bagi mendapatkan penjelasan berkaitan GST.



Seperti yang semua sedia maklum, Kerajaan akan melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) berkuatkuasa pada 1 April 2015 bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan yang dimansuhkan. 

Pelaksanaan GST ini akan melibatkan semua sektor ekonomi termasuklah industri kraf. Sehubungan itu, bagi usahawan yang wajib mendaftar tetapi gagal mendaftar sebelum 31 Disember 2014, mereka akan dikenakan denda sebanyak RM30,000.00 seperti mana yang diwar-warkan oleh pihak Kastam melalui media.


Seminar berakhir pada jam 4.30 petang dan hampir 13 usahawan kraf yang wajib mendaftar GST telah mendaftar manakala selebihnya akan mendaftar kemudian disebabkan terdapat beberapa dokumen yang diperlukan tidak lengkap. 


Saya mewakili pihak urus setia, Kraftangan Malaysia Cawangan Selangor ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Jabatan Kastam DiRaja Malaysia Negeri Selangor dan semua usahawan kraf yang sudi meluangkan masa untuk menghadiri seminar yang sungguh bermanfaat ini dan memohon maaf sekiranya terdapat sebarang kekurangan serta kelemahan di sepanjang majlis ini berlangsung.





 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan